۱۹ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۳۹

«بگذار شیطان بخوابد» آماده چاپ شد/ نویسندگان ایرانی در نوشتن داستان پلیسی دچار تردید هستند

«بگذار شیطان بخوابد» آماده چاپ شد/ نویسندگان ایرانی در نوشتن داستان پلیسی دچار تردید هستند

مهرداد مراد از آماده‌سازی مجموعه‌داستانی از داستان‌های پلیسی، جنایی و جاسوسی‌اش با عنوان «بگذار شیطان بخوابد»، برای انتشار خبر داد.

مهرداد مراد نویسنده داستان‌های پلیسی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: «بگذار شیطان بخوابد» عنوان یک مجموعه‌داستان متشکل از 5 داستان کوتاه است که به ترتیب 2 داستان پلیسی، 2 داستان جنایی و 1 داستان جاسوسی را شامل می‌شود. تمام این داستان‌ها ایرانی هستند و هر کدام قابلیت تبدیل شدن به داستان بلند را داشتند اما چون ایده‌های زیادی در ژانرهای مذکور دارم، و در مقابل فرصت کمی هم دارم، در میان نوشتن رمان‌هایم، آن‌ها را در قالب داستان کوتاه می‌نویسم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره ارزیابی‌اش از میزان استقبال مخاطبان ایرانی از داستان‌های پلیسی وطنی، گفت: مردم از داستان‌های پلیسی داخلی استقبال می‌کنند و این داستان‌ها مخاطبان خوبی دارند اما موضوع در این‌جاست که نویسندگان ما در نوشتن داستان‌های پلیسی دچار تردید هستند. نکته دیگر این است که نگاه مردم ما در این ژانرها بیشتر به کشورهای خارجی مانند آمریکاست. چون ما جنایت سازمان‌یافته نداریم، به این معنی که قاتل بالفطره در کشورمان نداریم. البته منظورم این نیست که ما قاتل نداریم، اما قاتل‌های ما خوشبختانه نخبه نیستند و با نقشه و طرح سازمان‌یافته، دست به قتل نمی‌زنند.

این نویسنده ادامه داد: نویسنده‌ای چون آگاتا کریستی، شخصیت‌های قاتلی خلق می‌کند که با نقشه و طرح حساب‌شده، مرتکب قتل می‌شوند و در مقابل هم کارآگاه‌هایی خلق می‌کند که پا به پای قاتل پیش رفته و او را تعقیب می‌کنند. نویسندگان ما در زمینه نگارش داستان پلیسی باید خلاقیت داشته باشند که ندارند. به علاوه توصیف صحنه‌های خشونت‌بار، مقتضیات خاصی دارد که نویسندگان ما آن‌ها را ندارند. بلکه بیشتر علاقه به نوشتن داستان‌های اجتماعی و با زمینه عشقی است که در میان اکثر نویسندگان ما وجود دارد. ما در کشورمان نه جنایت سازمان‌یافته داریم و نه سازمان جنایی. کاری که من در رمان «مرا به فردا برسان» کردم این بود که ساواک را در جایگاه سازمان جنایی قرار دادم و کارآگاه قصه را با این سازمان درگیر کردم.

مراد گفت: قصد دارم «بگذار شیطان بخوابد» را تا پایان بهار به چاپ برسانم. فعلا درباره ناشر آن به قطعیت نرسیده‌ام. بعد از این مجموعه داستان هم، طرح‌های داستان کوتاه و رمان‌های دیگری را در دست انجام دارم.

کد خبر 2266510

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha